Sveriges mest hållbara varumärke 2021

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Nordens största oberoende studie med fokus på hållbarhet; Sustainable Brand Index 2021.

Svenska konsumenter har röstat fram Coop som det mest hållbara varumärket i Sverige. Detta är fjärde gången som varumärket Coop vinner utmärkelsen som det mest hållbara varumärket, i alla kategorier. Över 23 000 respondenter har intervjuats i Sverige.

– Det betyder såklart otroligt mycket för oss på Coop att våra kunder och medlemmar ser de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet. Coop har ett enormt ansvar. Vi är ett kooperativ som ägs av över 3,6 miljoner medlemmar, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. Vi har höga ambitioner och vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige. Men vi är långt ifrån klara, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop Sverige.

Resultatet av årets undersökning visar även att Änglamark utsetts till branschvinnare i Sverige. Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara B2C-varumärket inom kategorin ”Livsmedel – Mat” 2021.

Coops hållbarhetsarbete har bedrivits under lång tid och är en del av företagets dna. Änglamark, som under 2020 utsågs av Sustainable Brand Index till branschens mest hållbara varumärke, är ingen nyhet på butikshyllorna utan var en av pionjärerna inom ekologi och miljömärkning när det lanserades 1991. Änglamark rankades även 2019 som det mest hållbara varumärket inom mat och dryck på samma lista.

Under 2021 lanserar Coop även våra hållbarhetsdeklarationer – en deklaration av varor som visar produktens påverkan på jordens resurser, klimat och samhälle. Det är nästa steg i vårt hållbarhetsarbete för att du som konsument ska kunna få vägledning i dina val.

Sedan starten av Sustainable Brand Index har Coop legat bland de fem topprankade varumärkena. Tre gånger tidigare har vi tagit hem segern i totalrankingen: 2018, 2012 och 2011. I år är Coop återigen tillbaka på förstaplatsen.

Läs mer om rankningen och resultat här >

Om undersökningen

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2021 har totalt över 60 000 respondenter intervjuats i 8 länder, varav 23 400 varit svenska. Målgruppen för studien är allmänheten 16–75 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under november 2020-februari 2021. Totalt omfattar studien 1400 varumärken, varav 390 varumärken i 34 branscher inkluderats i den svenska studien.