200 sommarjobbare på de värmländska Coop-butikerna.

Hela 200 sommarjobbare är på plats i de 45 Coop-butikerna runt om i Värmland. Det är blandade åldrar på de som sökt till Coop Värmland, men framförallt så är det ungdomar från 18 år som nu har sommarjobb i dagligvarubutikerna.

Under föreningens rekryteringsperiod så sökte drygt 5000 personer till de ca 200 sommarjobben som Coop Värmland erbjöd på sina Coop-butiker.

• Vi är jätteglada över det stora intresset som finns bland värmlänningarna, för att få jobba inom dagligvaruhandel och hos oss. Som en av Värmlands största arbetsgivare har vi ett betydelsefullt ansvar att hjälpa ungdomar ut i arbetslivet, säger Coop Värmlands VD Anneli Borg Lundgren.

Ett varierat sommarjobb
Arbetet i matbutik är minst sagt varierat och som sommarjobbare får man testa på det mesta.

• Jag trivs så bra med den stora variationen, att det finns så många ansvarsområden att lära sig mer om i butiken och att man ena stunden plockar varor och andra stunden är i kassan, säger Hannes Berg på Coop Kil.

22-årige Kilsbon Hannes är en återkommande sommarpersonal på Coop Kil, vilket också har genererat en hel del extrajobb i butiken från och till. En av drivkrafterna till jobb i mataffär är hans passion för matlagning.

• Redan på min första intervju så förstod de att jag är väldigt matintresserad och att charken lockade mycket. Där har jag fått massor av möjligheter till utveckling och det är där jag trivs allra bäst. Inte bara för att det är kul att jobba med så god mat, utan även för att det passar med ett litet annat kundbemötande i delikatessavdelningen. Jag bjuder gärna på mig själv, är glad och käck! Det blir en bra kontakt med kunderna, berättar Hannes.

Kundservice lockar
Bland de drygt 5000 sökande till sommarjobben så kan Coop Värmland se en stark vilja att få jobba nära kunder och att ha kundbemötandet i fokus.

• Något som är tydligt i ansökningarna och under våra många intervjuer, är definitivt att de som söker till oss gillar att träffa folk och att jobba med kundservice, berättar Camilla Christensen, HR-chef. Flera av de som sökt och som fått anställning har en gymnasieutbildning inom Handel. Det tycker vi är toppen och såklart något vi vill satsa på, att ge dem goda chanser i våra butiker.

Camilla har själv träffat många av de som nu stärker upp butikerna i sommar, då hon har hållit i ett introduktionsprogram.

• Det känns viktigt och väldigt bra att vara en förebild som arbetsgivare. Vi kan ju bidra till en god start på arbetslivet för så många. Att jobba hos oss på Coop Värmland öppnar också upp så många olika vägar för fortsatt utveckling. Inte minst för att vi har så många butiker inom föreningen. Inte bara Coop-butiker utan också 15 Pekås och två MaxiMat.

För ytterligare information; kontakta Coop Värmlands HR-chef Camilla Christensen, tfn; 070-020 31 29, Coop Värmlands medieansvarige Anna Ociansson, tfn; 010-410 81 02 eller Coop Värmlands VD Anneli Borg Lundgren, tfn; 0730-97 37 30

Bild 1; Ashraf Rahimi som har extrajobb, tillsammans med sommarjobbarna Sanna Sivebro och Hannes Berg på Coop Kil. (Foto, Coop Värmland, fri användning)
Bild 2; Hannes Berg på Coop Kil, drivs av sitt stora matintresse och av att träffa kunder. (Foto, Coop Värmland, fri användning)