Coop Värmlands hållbaraste medlem bor i Torsby. Brynja handlar 80 procent hållbara varor.

Brynja Gudmundsdottir med familj fick på tisdagskvällen ta emot ett diplom och en kasse med hållbara varor av Coop Torsbys butikschef Hans-Olov Mårtensson och Coop Värmlands VD Tomas Sjölander. Anledningen till överlämnandet är att Brynja, Erik, Simon och Sara handlar så mycket hållbara varor att familjen utsetts till Coop Värmlands hållbaraste medlemmar.

Bild; Coop Värmlands VD Tomas Sjölander (t.v) och Coop Torsbys butikschef Hans-Olov Mårtensson (t.h) överlämnade ett diplom till Erik Larsson, Brynja Gudmundsdottir och barnen Simon och Sara, med anledning att de utsetts till Coop Värmlands hållbaraste medlemmar. (foto; Coop Värmland, fri användning).

• Hållbarhet är viktigt för oss, säger Coop Värmlands VD Tomas Sjölander. I år blev varumärket Coop utsett till Sveriges hållbaraste varumärke, och det hade inte varit möjligt utan våra kunder som handlar hållbart.

Hållbarhetsmärkning från tredje part
Coop har analyserat medlemmarnas köp av varor som har en hållbarhetsmärkning från tredje part. För livsmedel kan det till exempel handla om KRAV, Fairtrade eller Bra Miljöval. För Coop Värmlands del visade det sig att Brynja Gudmundsdottir och hennes familj handlat drygt 80 procent hållbara varor – betydligt mer än genomsnittet som ligger på cirka 28 procent.

• Det känns jätteroligt att Coop Värmlands hållbaraste medlem handlar hos oss, säger Hans-Olov Mårtensson, som är butikschef i Coop Torsby. Hållbarhetsfrågorna är viktiga för oss och vi strävar hela tiden att ha det rätta sortimentet.

Att hållbarhetsfrågorna även ligger Brynja och Mats varmt om hjärtat framgår med all önskvärd tydlighet.

• Vi har bott här i Torsby i drygt ett år och vi är imponerade över utbudet som finns här. Att vi handlar hållbart och lokalproducerat är dels av miljömässiga skäl, men också med tanke på våra barns hälsa. Är det något som vi saknar brukar det aldrig vara några problem för butiken att ta hem det till oss, det är toppen, avslutar Brynja.

För ytterligare fakta; se gärna; www.coopvarmland.se

För ytterligare information, kontakta Hans-Olov Mårtensson, butikschef Coop Torsby, tfn;072-247 28 60,  Coop Värmlands VD Tomas Sjölander, tfn; 010-410 81 79 eller kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02.