– Coop Värmlands medlemmar har skänkt över 178 000 kronor till Ukraina

Coop Värmlands medlemmar har genom att omvandla intjänade medlemspoäng till pengar skänkt över 178 000 kronor som går till UNICEFs hjälparbete i Ukraina. Detta är ett initiativ som gjorts tillsammans med andra Coopföreningars medlemmar över hela landet som totalt gett drygt 4,5 miljoner kronor den vägen.

Bild; Coop Värmlands VD Anneli Borg Lundgren vid de medlemspunkter där medlemmarna har möjlighet att omvandla Cooppoäng till kontanter för Ukraina. (Foto; Coop Värmland, fri användning)

Initiativet togs redan dagen efter Rysslands invasion av Ukraina. Pengarna går oavkortat till UNICEFs viktiga arbete för att stötta barn och unga i Ukraina. UNICEF bidrar bland annat med akut sjukvård, tak över huvudet, mat och rent dricksvatten.

• Det är glädjande att våra medlemmars vilja att vara med att stötta är så stark. Redan några dagar efter invasionen märkte vi att många var beredda att avstå från sina poäng för att omvandla till bistånd, säger Anneli Borg Lundgren, VD för Coop Värmland.
  • Jag vill rikta ett stort tack till Coops medlemmar. Er gåva till UNICEFs arbete för barn i Ukraina är ett viktigt bidrag för att skydda och stärka de miljoner barn som just nu är på flykt undan kriget. Över hälften av Ukrainas barn har tvingats lämna sina hem. UNICEF levererar akut humanitär hjälp och upprättar så kallade Blå punkter i gränsområdena, trygga samlingsplatser där barn och familjer registreras och får vård och psykosocialt stöd, men också kan vila och leka en stund. Vi har varit på plats i Ukraina i många år och stannar så länge barnen behöver oss, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige.

Ytterligare två miljoner till Röda Korset
Som ett komplement till medlemmarnas gåva har Coop Värmland, tillsammans med landets övriga 27 Coopföreningar, valt att skänka ytterligare två miljoner kronor till Röda Korset. Krisinsatserna via Röda Korset finns över hela Ukraina och utgår från att hjälpa människor med akuta humanitära behov.

• Det som sker i Ukraina just nu är oacceptabelt och det utsätter människor för ett ofattbart lidande. Det känns därför viktigt att vi ger det stöd vi kan och därför gör vi denna insamling tillsammans med övriga Coopföreningar, avslutar Anneli Borg Lundgren.

Övriga fakta; Medlemmar i Coop Värmland kan omvandla sina poäng till kontanter i de medlemspunkter som finns utplacerade i samtliga Coopbutiker. Man kan också göra det hemma i datorn, plattan eller telefonen på;  Katastrofinsamling | Coop

För ytterligare information, kontakta Coop Värmlands VD Anneli Borg Lundgren, tfn; 0730-97 37 30, eller kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02