Coop Värmland

Vi är en konsumentförening med 44 Coop-butiker, 15 Pekås och två MaxiMat. Inom Coop Värmland har vi 167 000 medlemmar.

Uppdatering 12 februari 2024

Under förmiddagen måndag 12 februari har vi haft ett tillfälligt fel med kortbetalningen i våra butiker.

På grund av ett fel på fiberlinan mellan Coop Värmlands två datahallar kunde vi under måndagsförmiddagen inte ta emot betalning med kort i våra värmländska butiker.
Kunderna kunde handla som vanligt med swish eller kontant som betalmedel.

Tack för visat överseende, nu fungerar allt som det ska.

Varmt välkommen till oss!

Uppdatering 24 januari 2024

Fakturakund

På grund av den cyberattack som vi blivit utsatta för i december 2023, har vi fortsatta några fördröjningar i våra system som påverkar dig som fakturakund inom Coop Värmland. Fakturorna kommer fortsatt att dröja närmsta tiden.

Du kan fortsätta att handla precis som vanligt. När dina fakturor kommer så har du som vanligt 30 dagars betalningstid.

GDPR-information till dig som medlem

Under vecka 3 informerade vi våra Coop-medlemmar via bland annat annonser i dagspress och e-mailutskick, i enlighet med vårt GDPR-ansvar som gäller i och med att medlemmars uppgifter fanns med i materialet som omfattades i cyberattacken.

För dig som inte har/har haft någon aktiv e-mailadress i ditt medlemskap kommer ett postalt brev med information till dig, vi påbörjar dessa postala utskick under vecka 4.

Vi vill också förtydliga att Coop Värmland aldrig skulle ta kontakt med er för att be om era kontouppgifter eller annan personlig information såsom lösenord, bankuppgifter eller identifikation genom bank-id.

Uppdatering 19 januari 2024

Bra för dig som medlem att veta

Coop lever upp till de krav som Visa, Mastercard och andra stora kortbolag ställer inom säkerhet, detta betyder att uppgifter om betalkort skyddas med stark kryptering. Coop Värmland som har varit utsatt för denna attack har inga system som lagrar den känsliga kortinformation. Det har därför ej varit möjligt för de som attackerat Coop Värmland att hämta ut kortinformation från Coop Värmlands system.

Den påverkan som uppstod på funktionerna för kortbetalningar i samband med attacken var ej direkt relaterat till kortterminalerna utan berodde på att nätverket stördes ut och kortterminalerna ej kunde kommunicera och därmed kunde inga köp med kort utföras under perioden för störningen.

Den kryptering som används för skydd av kortdata lever upp till satta krav inom ramen för regelverket PCI DSS, Coop granskas årligen av extern revisor inom området för kortsäkerhet och Coop innehar PCI DSS certifiering på den högsta nivån för handlare.

För att skydda dina personuppgifter online vill vi påminna om vikten av att alltid:

• Använda olika lösenord för de konton du har på olika hemsidor/tjänster och att inte dela dina lösenord med någon annan person.
  • Regelbundet byta ut dina lösenord.
  • Där valmöjligheten finns, alltid välja att identifiera dig/logga in med så kallad multifaktorautentisering (MFA).
  • Aldrig uppge lösenord, koder eller andra sätt för identifikation till någon som kontaktar dig och inte identifierat sig tillräckligt, inte är betrodd eller annars är okänd via telefon.

Du kan läsa mer hur du kan skydda dina personuppgifter msb.se/tanksakert och sakerhetskollen.se

Uppdatering 16 januari 2024

Den 22 december 2023 blev Coop Värmland utsatt för ett Cyberangrepp som påverkade kortbetalningar i butik samt stora delar av IT-systemen för Coop Värmland. Coop Värmland ser mycket allvarligt på det som inträffat och arbetar med att analysera hela effekten av dataintrånget och dess påverkan på våra medlemmar, medarbetare och butiker.

Cyberangreppets bekräftade effekter har bl a inkluderat att möjligheten att betala med kort i butik slogs ut under ett dygn, Coop Värmlands webbplats gick ner men en tillfällig ny sida finns nu uppe, kommunikationsverktyg som e-post påverkades. Utöver detta så omfattade angreppet personuppgifter för medlemmar och medarbetare såsom namn, adress och personnummer.

Medarbetarna är informerade om händelsen och våra medlemmar informeras fortsatt vidare idag.

Coop Värmland beklagar det inträffade och om du önskar komma i kontakt med oss så når du oss på mail info@coopvarmland.se eller genom telefonnummer för medlemskontakt: 010-410 80 00

Så här kommer du i kontakt med oss nu

Coop Värmlands servicekontor

E-post: info@coopvarmland.se

Telefon: 010-4108000 (Vardagar 08.00-16.00)

Klas Olsson, Medlems- och kommunikationschef för Coop Värmland

E-post: klas.olsson@coopvarmland.se

Beställningar

Beställningar av tårtor, smörgåstårtor etc. inom vårt Nästgårdsortiment med egen produktion i Karlstad, gör du hos din Coop-butik eller genom att kontakta Nästgårdsköket.

Nästgårdsköket, telefon: 010-410 83 66 (Vardagar 08.00-16.00)

Beställningar av festfat/delikatessbrickor gör du hos vår Coop-restaurang på Bergvik köpcenter eller genom att kontakta oss på telefon.

Coop Restaurang i Bergvik, telefon: 010-410 87 01 (Vardagar 08.00-16.00)

Frågor och svar

• Den 22 december 2023 blev Coop Värmland utsatt för ett cyberangrepp som påverkade kortbetalningar i butik samt stora delar av IT-systemen för Coop Värmland.

• Vi ser allvarligt på att vi har blivit utsatta för ett brottsligt cyberangrepp och har utöver våra interna resurser tagit in extern experthjälp för fortsatt hantering av händelsen. Bedömningen har gjorts att den ingång där dataintrånget gjordes nu är stängd och dataintrånget är således inte längre pågående. Coop Värmland har även anmält händelsen till såväl polis, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och varit i kontakt med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Vår främsta prioritet är att utreda händelsen vidare för att veta vad som hänt och vilka konsekvenser som detta inneburit och fortsätta bistå våra medlemmar, butiker och medarbetare samt rättsvårdande myndigheter med aktuell information utifrån vad utredningen påvisar.

• Ditt medlemskonto är skyddat och endast du har åtkomst till det via din app, Medlemspunkten eller coop.se. Du kan vara säker på att dina insamlade medlemspoäng är kvar.

• Nej, uppgifter om ditt bankkonto finns bara hos din bank.

• Vår bedömning i nuläget är att det sannolikt rör sig om samtliga medlemmar inom Coop Värmland.

• Ja, du kan efterregistrera medlemspoängen via e-post eller brev.

E-post

Skicka ett meddelande till poang@coop.se. Ange att saknade poäng ska registreras och bifoga en bild på kvittot samt medlems-id eller personnummer.

Brev

Skicka ett brev med kvittot samt medlems-id eller personnummer till

Coop Kundservice
    791 26 Falun

Poängregistreringen kan sedan dröja en tid innan den blir synlig på medlemskapet, tack för ditt tålamod!

• De allra flesta medlemmar som handlade hos oss fredag 22 december fick de aktuella medlemsrabatterna avdragna i kassan.

Saknar du medlemsrabatterna på ditt sparade kvitto – hör av dig till butiken du handlade i. Telefonnummer finns på respektive butiks sida. Se nedan.

Fakta och kontakt

Webbplats www.coopvarmland.se