Göte fixar bluesen för MS för åttonde gången. Rock- och bluesgala för MS i Arvika.

För åttonde året i rad kommer eldsjälen, Arvikabon och musikanten Göte Persson att arrangera en rock- och bluesgala till förmån för de som drabbats av MS, multipel skleros. Konserten, som är ett samarrangemang mellan Olssons brygga, Neuroförbundet och Coop Värmland, genomförs på Olssons brygga i Arvika torsdag den 19 juli med start klockan 20 00.

Eldsjälen, musikanten och Arvikaprofilen Göte Persson siktar med hjälp av blues mot en halv miljon till förmån för de som drabbats av MS. (Foto; Gycklarkonst, fri användning)

Entrén på 150 kronor och övrigt eventuellt överskott kommer oavkortat att gå till Neuroförbundet som står under Svensk insamlingskontroll. Och faktum är att MS-galan de senaste åren gett en ansenlig summa pengar till forskning men också till den lokala Neuroföreningen på nästan 450 000 kronor. Den höga summan har sin förklaring i att alla inblandade genomfört galan helt ideellt.

–       Pengarna har både gått till forskningen runt MS och till det lokala hjälp- och utvecklingsarbete som Västra Värmlands Neuroförbund bedriver och nu siktar vi mot en halv miljon, säger Göte Persson som själv drabbades av MS för tio år sedan.

Eldsjäl och profil
Göte Persson är en lokal eldsjäl och en verklig profil i Arvika. Inte minst via hans musicerande där han hanterar sitt munspel med en stor precision och blueskänsla.

–       Musik har alltid betytt mycket för mig och galan ger mig kraft och energi samtidigt som det bidrar till att sprida ljus över denna mystiska sjukdom, menar Göte.

Fyra spännande band
Det kommer att erbjudas en riktig helkväll på Olssons Brygga den 19 juli. Rock- och bluesbanden Missisippi Mud, Blues wheel blues band, Children of the sun och The Chickpeas Band spelar non-stop under hela kvällen. Välkända Arvikaprofilerna Johan Birgersson och Göran Nilsson kommer att hålla ihop hela galan som konferencierer. Alla ställer upp utan betalning.

–       All heder åt alla som ställer upp; Johan Birgersson, Göran Nilsson, Olssons Brygga, Coop Värmland och inte till minst banden. Se till att vara på plats nästa torsdag. Desto mer pengar får vi in till forskningen om MS, menar Göte Persson.

–       Vi är hedrade över möjligheten att för åttonde året medverka för Rock- och Blues för MS, något som ligger i linje med de värderingar som vi verkar för, avslutar Coop Värmlands kommunikationschef Klas Olsson.

Fakta om insamlingen
Entréavgiften (150 kronor) och eventuella sponsrings- och insamlingsintäkter kommer att tillfalla Svenska Neuroförbundet, som står under Svensk insamlingskontroll.

Swisha för MS
Du kan redan nu medverka i insamlingen. Swisha din gåva till Neuroförbundet på 901 00 75. Notera ”Rock- och Blues för MS” i meddelanderutan.

Fakta om MS; Multipel skleros (MS) angriper hjärna och ryggmärg. Nervtrådarna skadas och då störs överföringen av nervimpulser till kroppens olika delar. Skadorna bildar ärrvävnad som har givit sjukdomen dess namn. Multipel skleros och betyder många ärr. Multipel skleros är en neurologisk diagnos med stor variation i symptom. Vid MS skadas nervtrådarna så att överföring av nervimpulser störs till kroppens olika delar. (Källa; Neuroförbundet).

För ytterligare information, Kontakta arrangören Göte Persson, tfn; 072-395 53 92, eller Klas Olsson på Coop Värmland, tfn; 070-601 71 52