Konstnären Mathias Frykholm och Coop Värmland i samarbete; Nytt unikt konstgalleri öppnas på Hammarö

Coop Värmland och konstnären Mathias Frykholm, som driver Frykholm Art, har i dagarna träffat ett avtal om ett permanent samarbete. I den tidigare Apotekslokalen vid Stora Coop Hammarö kommer Mathias att öppna ett galleri med syftet att lyfta fram både kända och okända värmländska konstnärer.
Konstnären Mathias Frykholm med skulpturer av Ylva Storm i förgrunden.
 (Foto; Coop Värmland, fri publicering)

• Min ambition med galleriet är att det ska erbjuda besökarna en inspirerande och välkomnande känsla, säger Mathias Frykholm. Hos oss ska man kunna hitta konst som passar alla plånböcker utan några pekpinnar. Bra konst ligger alltid i betraktarens ögon.

Erkända värmländska konstnärer
Mathias Frykholm har under de senaste åren etablerat sig som en erkänd och välkänd personlighet inom den värmländska och svenska konstsfären. Genom ett brinnande intresse och en passion till konsten har han lärt sig det mesta inom måleriet. Inspirationen hittar han i den värmländska miljön där han hela tiden är öppen för potentiella motiv.  På det nya galleriet, som beräknas att öppna under våren 2021, kommer man att hitta Mathias verk, men också målningar och skulpturer av konstnärer såsom Ylva Storm, Carolina Levén och Pernilla Carlsson från Carlstad Art Galleri som också är delaktiga i satsningen.

• Under året kommer vi också att ge oetablerade men ändå duktiga konstnärer möjlighet till en arena som förhoppningsvis ska ge dom en skjuts framåt i sina karriärer, menar Mathias. Det finns ett stort konstintresse här i Värmland med en mängd begåvningar som är värda en ärlig chans.

Tradition hos Coop Värmland
Konstintresset hos Coop Värmland har funnits med sedan länge. På 60-talet, under Domusvaruhusens glansperiod, köpte Kooperativa Förbundet (KF) in både konstverk och skulpturer till föreningarna. I dag äger Coop Värmland bland annat konstverk av Albin Amelin, Lisa Larsson, Lars Sjögren och inte minst Joan Mirô.

Konstnären Mathias Frykholm tillsammans med Stora Coop Hammarös butikschef Jörgen Beckman. (Foto; Coop Värmland, fri publicering)

• Vi är sedan länge en av medlemsorganisationerna i Konstfrämjandet Värmland, säger Coop Värmlands kommunikationschef Klas Olsson. Att medverka till en konstarena som är till för alla stämmer också väl in i vår värdegrund.

Jörgen Beckman är butikschef för Stora Coop Hammarö och ser många kopplingar mellan mat och konst.

• Både maten och konsten ska vara lockande och inspirerande. Både jag och mina medarbetare ser därför fram att få ett konstgalleri alldeles intill oss, avslutar Jörgen Beckman.

För ytterligare information,
    kontakta Mathias Frykholm, tfn; 073-429 66 99, butikschef Jörgen Beckman, tfn; 010-410 87 61 eller kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02.