Mycket hedrande utmärkelse. Arvikabutik är utsedd bland de hållbaraste i Sverige.

Stora Coop Styckåsen i Arvika har, som enda butik från Värmland, av White Guide, Sveriges ledande restaurangguide, utsetts bland de hållbaraste i Sverige.

Bild; från vänster; butikschef Britt-Inger Karlsson (fr.v) tillsammans med medarbetarna Jan-Åke Alfredsson, Anki Lind och Matilda Tankus. (Foto; Coop Värmland, fri användning)

Totalt har 350 matbutiker besökts och testats av White Guide. Av dessa har 50 butiker rangordnats på plats 1-50 vid en gala på Grand Hotel i Stockholm den 30 maj. Som enda butik från Värmland deltog Stora Coop Styckåsen i Arvika till galan och placerade sig mycket hedrande  plats 43. Totalt har också 350 butiksledare inom landets dagligvarubutiker besökts och testats av White Guide. Av dessa gick ett antal personer vidare galan på Grand Hotel  och chefen för Stora Coop Styckåsen Britt-Inger Karlsson hamnade på plats 14.

– Vi har alltid jobbat målinriktat med hållbarhetsfrågor, säger butikschefen på Stora Coop Styckåsen Britt-Inger Karlsson.  Vi är bl.a. KRAV-märkta och lyfter hela tiden fram både ekologiska och lokala produkter.

Britt-Inger, tillsammans med några medarbetare, deltog på galan.

– Det var jättespännande att följa vilken placering vi till sist hamnade på. Men att bara bli nominerad som enda butik i Värmland känns som en seger, avslutar hon.

Sveriges hållbaraste varumärke
Landets kunder har sedan tidigare valt Coop som Sveriges hållbaraste varumärke. Därför gläds Coop Värmland lite extra över länets hållbaraste matbutik.

– Vi har sedan många år arbetat långsiktigt med hållbarhetsfrågor, säger Coop Värmlands VD Tomas Sjölander. Därför känns det jättebra med denna hedrande utmärkelse och vi gratulerar Britt-Inger och hennes medarbetare på Stora Coop Styckåsen till placeringen, avslutar Tomas.

För ytterligare fakta, se http://www.whiteguide.se/nyheter/white-guide-green-kartlagger-sveriges-matbutiker

För ytterligare information; Kontakta Britt-Inger Karlsson, butikschef Stora Coop Styckåsen i Arvika, tfn; 072-203 69 39 eller Coop Värmlands kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02