Pressmeddelande 2011-02-04

Värmlands Chark AB – ett nytt företag med anor från 1928

 
Värmlands Chark AB är ett nytt företag inom det
värmländska näringslivet. Och redan nu kan man stoltsera med verksamhet
på två platser i Värmland, välkända och prisbelönta produkter, cirka 180
anställda och en omsättning på cirka 450 Mkr. Ingen dålig start för
ett helt nytt företag med traditioner av charktillverkning sedan 1928.
Man kan också presentera en rad spännande produktlanseringar, bland
annat gör den klassiska Kilsfalun en efterlängtad comeback.
 
Jesper Gunnarsson Berg är VD för Värmlands Chark AB
Jesper Gunnarsson Berg är VD för Värmlands Chark AB
 


Framställning av charkvaror har en lång tradition inom den värmländska
kooperationen, då den första charkfabriken i Karlstad etablerades redan
1928. Något som Konsum Värmland tagit fasta på, förnyat och
vidareutvecklat. I dag har man, förutom sina cirka 80 butiker, en
distributionscentral, Konsum Värmland DC, som består av lagercentral,
färskvarucentral, transportcentral, bageri och charkfabrik.
Huvuduppdraget för charkfabriken och bageriet har varit – och är – att
förse de egna butikerna med kött- och charkvaror samt bröd.

– Tillgången till en egen livsmedelsindustri av det här slaget ställer
Konsum Värmland i en unik position. Bland annat kan vi erbjuda våra
medlemmar ett av marknadens bredaste utbud av lokalt producerade varor,
säger Konsum Värmlands VD och koncernchef Steve Fredriksson.


Värmlands Chark AB – ett helägt dotterföretag till Konsum Värmland

Under de senaste åren har intresset för den egna produktionen ökat, även
bland kunder utanför Konsum Värmland. Som exempel kan nämnas kommuner,
föreningar, företag och den övriga konsumentkooperationen. En av
anledningarna till framgångarna utanför Konsum Värmland är att
charkfabrikens produkter blivit både uppmärksammade och prisbelönta. Bl.
a utsågs köttbullarna av varumärket ”Svenska Favoriter” till Sveriges
bästa vid höstens chark-SM, som arrangerades av SIK i Göteborg. Den
största förändringen som ett fristående dotterföretag, är att man får
större möjligheter till en utökad marknad.

– Genom att göra Värmlands Chark AB till ett fristående dotterföretag till
Konsum Värmland är vi övertygade om att vi kan förtydliga vår lokala
profil och hantverkstradition ytterligare. Värmlands Chark får större
resurser och möjligheter till en ordentlig landsomfattande lansering.
Det är vår övertygelse att vi kan nå ut till ännu fler kunder utanför
landskapets gränser, menar Steve Fredriksson.

Tradition och förnyelse
Jesper Gunnarsson Berg, 34 år, är VD för Värmlands Chark AB. Jesper, som
är uppvuxen i Örebro, har en bakgrund både från IKEA och från
köttbranschen via Hilton Food Group, som är en stor köttleverantör.

– Ambitionen med Värmlands Chark är dels att ta tillvara den kompetens och
yrkesskicklighet som redan finns på våra två anläggningar i Karlstad
och i Kil. Från den basen ska vi vidareutveckla företaget och hitta nya
spännande marknader och kunder, säger Jesper entusiastiskt.


Ett brett och kvalitetsinriktat sortiment
Värmlands Chark AB erbjuder styckning, butikspacketering,
charkproduktion, färdigmat, majonäsbaserade sallader, smörgåstårtor,
landgångar och mycket mer. Anläggningarna är belägna i Karlstad och i
Kil. Omsättningen uppgår till cirka 450 Mkr fördelade på cirka 180
anställda.

– Vi har lagt ned ett stort arbete för att lyfta fram det unika med
Värmlands Chark. Vår ambition är att lyfta fram prisbelönta produkter,
värmländska recept och yrkesskicklighet som tillsammans står för ett
gott värmländskt hantverk, menar Jesper.

Värmlands Chark som varumärke

De varumärken som Värmlands Chark AB idag producerar, utöver varumärket
Konsum Värmland, är Nästgårds och Svenska favoriter. Redan
välrenommerade varumärken som man hoppas på fortsatta framgångar med.
Dessutom legotillverkar man så kallade egna varumärken bland annat åt
Pekås, Maximat och till Coop i Sverige.

– Legotillverkningen ska vi givetvis behålla, och förhoppningsvis
vidareutveckla. Och under våren kommer vi på allvar att omprofilera en
mängd produkter under varumärket Värmlands Chark. Dessutom kan vi redan
nu utlova en hel del nyheter med spännande värmländsk receptur.

Nyheter i sortimentet – kilsfalun gör comeback!

Kils Falukorv var i många år ett välkänt begrepp i Värmland. När SCAN
lade ned sin anläggning i Kil 1997, försvann senare korven på marknaden.
Idag har Värmlands Chark AB sin tillverkning både i Karlstad och i
Kil, och kommer inom de närmaste veckorna att återuppta tillverkningen
med den speciella recepturen.

– Personerna som låg bakom den välkända kilsfalun är idag uppknutna till
oss på Värmlands Chark. Det ska bli jättespännande att lansera vårt nya
sortiment där den välkända kilsfalun bara är en i mängden, påpekar
Jesper.


Den egna personalen blir fotomodeller

Inför lanseringen av Värmlands Chark har man genomfört ett omfattande
arbete med planering av en helt ny profil med annonskampanjer,
förpackningar och butiksmaterial. Som ett led i att lyfta fram
yrkesskickligheten har till stor del den egna personalen fått ersätta
fotomodeller.

– Redan från starten av Värmlands Chark finns det en stor erfarenhet och
yrkesskicklighet. Det vill vi också ska synas rejält utåt. Och det
kommer det att göra med hjälp av vår personal.

Expansionsmöjligheter

Inom organisationen för Värmlands Chark AB finns det idag en del nya
ansikten blandat med tidigare erfarenhet. Företaget har valt att
förstärka sin säljsida för att möta nuvarande och framtida kunders krav.
Bland annat har man skapat resurser för att speciellt bearbeta
marknaden för restauranger och grossister.

– Vi har traditionen, kunnandet, en tydlig lokal identitet tillsammans med
ett tydligt nytänkande. Vi har därför alla ingredienser som krävs för
att sätta Värmlands Chark på kartan och expandera ytterligare, avslutar
en optimistisk Jesper Gunnarsson Berg.

För ytterligare fakta, se gärna; www.konsumvarmland.se eller www.varmlandschark.se


För ytterligare information, kontakta; Jesper Gunnarsson Berg, tfn;
054-220161 eller Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson, tfn
054-220102