Coop Värmland flyttar huvudkontoret till Stora Coop Bergvik och Nästgårdsköket till Matmejeriet.

Coop Värmland lämnar huvudkontoret på Tullholmen i Karlstad för att flytta till Stora Coop Bergvik. Detta innebär en ökad kostnadseffektivitet då området på Tullholmen är mycket attraktivt och lämpar sig bättre som bostadsområde. Flytten kommer att ske under det första halvåret 2020.

I juni meddelades att Löfberg Fastigheter köper delar marken på Tullholmen i Karlstad, där bl.a. en ny Coopbutik kommer att etableras, och nu meddelar man att huvudkontoret för Coop Värmland och dotterföretaget Pekås flyttar från området.

– Vi kommer i stort sett att använda befintliga ytor intill Stora Coop Bergvik även om en viss ombyggnad kommer att ske, samtidigt som vi bättre tar hand om den säljyta som finns i butiken. En annan fördel med att ha huvudkontoret nära en butik är också att vi inom administrationen kommer att få en tätare och mer naturlig kontakt med kärnverksamheten, säger Coop Värmlands VD Tomas Sjölander.

Smärre ombyggnad av Stora Coop Bergvik
I samband med flytten av huvudkontoret kommer även Stora Coop Bergvik att genomgå en smärre ombyggnad av de ytor som idag används främst till säsongsvaror.

– Ombyggnadstiden kommer inte att medföra några större störningar i butikens dagliga drift. Tvärtom kommer våra kunder uppleva det blir mer lätthandlat och vi kommer att ha ett bibehållet fokus på färskvaror bland annat med butikspackat kött och en av Värmlands största delikatessavdelningar, menar Tomas Sjölander.

Nästgårdsköket till Matmejeriet
På området vid Tullholmen finns också i dagsläget Coop Värmlands produktion av Smörgåstårtor, tårtor, konditodiprodukter och majonnäsbaserade sallader – i dagligt tal Nästgårdsköket. Nu står det klart att Nästgårdsköket kommer att flytta verksamheten till Matmejeriet (tidigare Milko) i Karlstad redan tills årsskiftet.

– Det känns bra att dessa frågor är lösta både för huvudkontoret och för Nästgårdsköket. Området på Tullholmen är en epok som nu är avlutad och nu ser vi fram mot att följa utvecklingen av Karlstads nya stadsdel, avslutar Tomas Sjölander.

För ytterligare information, kontakta Coop Värmlands VD Tomas Sjölander tfn; 010-410 81 79 eller kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02.